Sikkerhet
Subaru er opptatt av totalsikkerhet, og en viktig del av dette er forebyggende sikkerhet og systemer som sikrer at ulykker ikke skjer. Det er derfor Subaru har utviklet sitt eget banebrytende førerassistansesystem. EyeSight** gir deg en trygg kjøreopplevelse med god oversikt og forbedret reaksjonsevne.
EyeSight bruker to stereokameraer som fanger opp tredimensjonale fargebilder med utmerket bildegjenkjenning, nesten på samme måte som det menneskelige øyet. Ved hjelp av bilder fra begge kameraene kan man nøyaktig bestemme formen, hastigheten og avstanden til et objekt foran. Når EyeSight oppdager en sannsynlig fare for en kollisjon, advares føreren og hjelper til med å aktivere bremsene om nødvendig – alt for å hjelpe føreren til å unngå en kollisjon. Systemet oppdager ikke bare biler, men også motorsykler, sykler og fotgjengere.
EyeSight har vunnet en rekke tester og pressen har ment at dette er kanskje det mest treffsikre systemet på markedet.
Alle våre modeller kommer selvfølgelig med siste versjon av EyeSight som standard.

Adaptive Cruise Control
Når EyeSight oppdager et kjøretøy foran bilen din vil Adaptiv Cruise Control* justere hastigheten og holde en gitt avstand til kjøretøyet. EyeSight sine to fargekameraer overvåker avstanden og hastigheten mellom deg og bilen foran kontinuerlig og justerer motoren, girkassen og bremsene for å holde trafikkflyten i hastigheter fra 0 til 180 km/t. Adaptiv Cruise Control er utviklet for bruk på landevei og motorvei og gir deg økt komfort og høyere sikkerhet på veien.

Blindsonevarsler (SRVD)
Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD)* benytter sensorer plassert rundt på bilen. Disse varsler deg om biler i blindsonen for tryggere filskifte, eller gir varsler om kryssende trafikk ved rygging.

Filskiftekontroll
Ved kjøring på motorveier eller lignende vil Filskiftekontrollen* observere vegoppmerking på begge sider av veien, og via et stereokamera oppdage når bilen begynner å bevege seg ut av kjørefeltet. Ved en hastighet på ca 60 km/t eller mer vil Filskiftekontrollen hjelpe til med rattet for å forhindre filskifte ved utrygge situasjoner.

Filskifte- og vinglevarsler
Når du kjører i hastigheter på minst 50 km/t og er i ferd med å krysse kjørefeltlinjene uten å benytte blinklyset, varsler filskiftevarsleren* deg med et lydsignal og et blinkende varsellys som gjør deg oppmerksom på at du er i ferd med å forlate ditt kjørefelt. Ved tretthet har føreren ofte en tendens til å “vingle” litt i sitt kjørefelt. Vinglevarsleren* vil gi beskjed via et lydsignal og en blinkende varsellampe for å gjøre føreren oppmerksom på at kjøremåten kan være utrygg. Vinglevarsleren aktiveres i hastigheter fra 60 km/t.

Autobrems
Når EyeSight oppdager en overhengende fare for kollisjon med et kjøretøy eller andre hindringer foran deg, viser Autobrems-funksjonen*** et varsellys på dashbordet og gir et lydsignal om at du må bremse. Dersom du ikke bremser vil systemet aktivere bremsene automatisk for å redusere skadene ved en kollisjon, eller om mulig, unngå en kollisjon. Hvis du foretar en unnamanøver kan Autobrems-funksjonen gripe inn og hjelpe deg med svingen for å unngå en påkjørsel av kjøretøyet eller hindringen foran deg.

Gasspedal-kontroll
Om du uheldigvis setter bilen i D (drive) i stedet for R (revers) når du står mot en vegg, eller starter opp bak en bil som fremdeles står stille, gir Gasskontroll-funksjonen* beskjed i form av flere korte lydsignaler og en blinkende varsellampe. EyeSight reduserer også motoreffekten for å hjelpe deg å unngå en påkjørsel av hindringen eller kjøretøyet foran bilen.

Startvarsler
EyeSight hjelper deg å holde følge med trafikken. Når du har stoppet bak en bil i et lyskryss og bilen foran deg kjører videre, vil EyeSight registrere at trafikken har begynt å bevege seg igjen. Startvarsleren* vil gjøre deg oppmerksom på dette via et lydsignal og et blinkende varsellys.

Ryggevarsler
Når du rygger vil fire sensorer på den bakre støtfangeren oppdage hindringer bak bilen. Ved en mulig fare vil Ryggevarsleren* vise et varsellys på dashbordet og gi et lydsignal om at du må bremse. Dersom du ikke bremser vil systemet aktivere bremsene automatisk for å redusere skadene ved en kollisjon, eller om mulig, unngå en kollisjon.

Fjernlysassistanse (HBA)
Fjernlysassistansen* bedrer sikten og sikkerheten ved mørkekjøring. Den blender ned og tenner fjernlyset automatisk avhengig av kjøreforholdene.

Styreresponsive hovedlys (SRH)
SRH* er en funksjon som automatisk flytter hovedlysstrålen til venstre eller høyre i samsvar med rattutslaget og bidrar til å øke synsfeltet om natten ved “å lyse rundt” i svinger og veikryss. Dette gjør det mulig å identifisere et kjøretøy eller en fotgjenger raskt og dermed øke sikkerheten ved mørkekjøring.

Automtiske vindusviskere
Automatiske vindusviskere oppdager nedbør på glasset og justerer tørkeintervallet og hastigheten deretter. Vindusviskerne er designet med en form som forhindrer at de løfter seg på grunn av vindmotstand når du kjører i høye hastigheter.

Start/stopp system
Auto start/stopp systemet slår av motoren automatisk når du stopper i et lyskryss eller ved kø-kjøring og starter den igjen når du er klar til å kjøre. Systemet gir umiddelbar respons og starter motoren raskt. Ved bruk av start/stopp systemet reduserer du unødvendig drivstofforbruk og avgassutslipp på en vanlig kjøretur.

Auto Vehicle Hold (AVH)
Når bilen stopper helt vil Auto Vehicle Hold (AVH) holde bilen på plass selv om bremsepedalen slippes.

X-Mode
Det nyutviklede X-Mode systemet gir ekstra god fremkommelighet når du trenger det, og tilpasser seg enkelt ulike typer underlag som dyp snø og gjørme. Med X-Mode aktivert endres styringen av motor, girkasse, firehjulstrekk og bremser for å øke veigrepet på glatt og ulendt underlag. I tillegg blir kjøringen nedover enda tryggere med Hill Descent Control som hjelper deg å holde konstant hastighet i nedoverbakke.

Ringformet sikkerhetsbur
Alle Subaru modellene har et sikkerhetskarosseri bygget opp som et beskyttende sikkerhetsbur med et sterkt og energiopptakende rammeverk. Dette rammeverket omfatter tak, dørstolper og gulv, og som ved et uhell er klar til å fordele kollisjonskreftene rundt kupéen for å skåne deg og dine passasjerer.

En tryggere kupé
Den flate Boxer-motoren og girkassen vil ved en frontkollisjon gli inn under bilen for å gi best mulig beskyttelse av deg og dine i kupéen.

Airbag
Kollisjonsputer foran og sidekollisjonsputer er standard for både fører og forsetepassasjer, i tillegg til sidekollisjonsgardiner som dekker de fremre og bakre sidevinduene. På førersiden er det også kne-kollisjonspute som øker beskyttelse av knærne til føreren ved en frontkollisjon.

3-punkts sikkerhetsbelter
Sikkerhetsbeltene foran er utstyrt med beltestrammere og lastebegrensere, og alle fem sitteplasser har 3-punkts sikkerhetsbelter. Det er også ISOFIX-fester for barneseter i baksetet samt forankringspunkter for innfesting av barnestoler.

Justérbare hodestøtter
Hodestøttene er justerbare i høyden og har vinkling for best mulig beskyttelse og komfort.
*
*Sjåføren er alltid ansvarlig for sikker og oppmerksom kjøring. Vennligst ikke stol utelukkende på den Avanserte Sikkerhetspakkens funksjoner for sikker kjøring. Det kan oppstå noen begrensninger til gjenkjenning. I instruksjonsboken finner du fullstendig informasjon om systemfunksjoner og begrensinger for den Avanserte Sikkerhetspakken. *2 EyeSight bistår deg i trafikken. Føreren er alltid ansvarlig for sikker og oppmerksom kjøring. Systemets effektivitet er avhengig av mange faktorer som for eksempel kjøretøyets vedlikehold og vær- og føreforhold. I instruksjonsboken finner du fullstendig informasjon om systemfunksjoner og begrensninger for EyeSight. *3 Autobrems-funksjonen vil ikke kunne hjelpe deg i alle situasjoner. Avhengig av hastighetsforskjellen til objektet foran deg, objektets høyde samt vær- og føreforhold, kan det være situasjoner hvor EyeSight-systemet ikke fungerer optimalt.

Vehicle Dynamics Control og Active Torque Vectoring
Hvis et hjul mister veigrepet, eller for høy hastighet tvinger bilen ut av førerens ideelle kjørelinje, vil Vehicle Dynamics Control-systemet styre kraftfordelingen for firehjulstrekken, motoreffekten, samt bremsene på hvert enkelt hjul for å hjelpe føreren holde den ideelle kjørelinjen. Under kjøring i svinger, vil Active Torque Vectoring hjelpe deg gjennom svingen. Systemet benytter bremsene på det indre hjulet og fordeler mer av motorkreftene til det ytre hjulet. Active Torque Vectoring hjelper deg i å komme gjennom svingen med full kontroll.